Sto let evangelického sboru v Radotíně (1924)
Článek k výročí radotínských evangelíků napsal Jan Přikryl
Radotínští evangelíci slaví letos v lednu stoleté výročí odděleni od smíchovského sboru, které přineslo otevření kazatelské stanice. O několik let později následovala stavba modlitebny v ulici Na Betonce. Věřícím se otevřela v době hospodářské krize v roce 1933.
Vyprávění
o počátcích radotínského evangelického sboru lze začít takřka bájným příběhem
zachyceným na první stránce farní kroniky: "…na podzim 1921
čekala na radotínském nádraží skupinka mužů na přistavení vagónů pro odvoz cukrovky.
Při rozhovoru na rampě se kdosi obrátil na bratra Šupa z Lochkova, aby jim
pověděl, čím se vyznačuje evangelická víra. Jeho svědectví muselo být výrazné,
neboť posluchači stáli o pokračování. V té době bylo v Radotíně jen šest
evangelických rodin."
Toto vyprávění
není ale úplně přesné. Podle výsledků sčítání lidu v témže roce (1921) se
jen v samotném Radotíně hlásilo k evangelíkům 86 osob, tedy přes 7% tehdejší
dospělé populace obce a oněch "6 rodin" představovali ti, kteří už byli
"církevně podchycení". První léta po vzniku republiky se mimo jiné nesla pod
heslem "pryč od Říma", a důsledky byly cítit i v Radotíně – masovým
vystupováním z římskokatolické církve a příklonem k církvi
evangelické a (ještě více) k církvi československé. Českobratrská církev
evangelická (ČCE) ustavená v prosinci 1918 sama teprve upevňovala svou
organizační strukturu, takže vstřebání nových bratří a sester (jak se členové
ČCE oslovují) pochopitelně nějakou dobu trvalo. Zvlášť, když se zde začínalo
takřka od píky.
Kdysi
v 16. století byl celý Radotín protestantský, následná rekatolizace po
Bílé hoře však situaci zcela změnila: ještě v roce 1651 dle "Registračního
soupisu poddaných podle víry" mělo mezi zhruba stovkou dospělých usedlých
obyvatel obce ještě 9 odvahu přiznat se k víře evangelické (úředně
označeni za "zbloudilé lidi", z nichž tytéž úřady ale chápaly 6 jako
"nadějných k návratu"). V soupisu obyvatel panství z roku 1829
už ale mezi 206 osobami nefiguruje již ani jeden evangelík – a to 50 let po
vydání tzv. Tolerančního patentu! Až s přílivem obyvatel do průmyslového
Radotína v poslední třetině 19. stol. a na začátku 20. stol. se zde
usazují výše zmíněné "evangelické rodiny" – příslušejí však do smíchovské
farnosti.
A
právě ze Smíchova přichází účinná pomoc, zejména v osobě faráře tamějšího
sboru Aloise Bílého (1869 – 1949), jehož přednášky v hostinci u Hamanů měly
v Radotíně značný ohlas, zvláště ta z 20. listopadu 1921, kterou se pokusil
neúspěšně "rozbít" katolický farář Jindřich Uhlík (čest jeho odvaze). Alois
Bílý také v následujících letech vystupoval v Radotíně jako kazatel,
byť poměry byly vskutku "pionýrské". Zprvu se přednášky i mše konaly
v hospodských sálech, od roku 1923 pak i na obecním úřadě. Přes všechny
překážky počet věřících rostl a v roce 1923 dosáhl počtu 187, dlužno ale
dodat, že nešlo jen o Radotíňáky, ale i občany obcí z Poberouní až po
Řevnice. V té době již probíhaly s vedením smíchovského sboru rozhovory o poskytnutí autonomie v podobě tzv.
kazatelské stanice. Ta pak byla oficiálně ustavena 17. ledna 1924, a právě
k tomuto datu se také vztahuje letošní sté výročí.
Na
fungování společenství, které se kolem kazatelské stanice ustavilo, se však
nezměnilo skoro nic. Duchovním zůstával smíchovský farář Bílý (až do roku 1936)
a shromáždění se odbývala po hostincích či na obecním úřadě. Jediným majetkem
sboru bylo přenosné harmonium, na které se radotínští složili už v roce
1922. S tím jak dále narůstal počet členů (v roce 1927 již přes 300)
stávala se ale hmotná situace sboru neúnosnou. První krok k pořízení
vlastního kostela byl jen skromný – v roce 1927 byl sborem zakoupen (za
18,5 tis. Kč) pozemek v dnešní ulici Na Betonce (tehdy Blahoslavova).
K vlastní
stavbě se přikročilo až o 6 let později a šlo o malý zázrak. Kostel vystavěný
podle návrhu radotínského stavitele bratra Fr. Kříže byl dokončen – uprostřed
hospodářské krize – během 5 měsíců a slavnostně předán do užívání 1.10.1933.
V archivu ČCE existují i jiné architektonické návrhy stavby, často ultramoderní
a hlavně daleko dražší. K jejich realizaci nedošlo. Dnes můžeme říci:
naštěstí. I tak stavba znamenala pro sbor enormní finanční zátěž. K výnosu
sbírky 37 tis. Kč bylo nutné vzít půjčku ve výši 102 tis. Kč, kterou sbor
splácel až do 50. let. Pro ilustraci: za stejné peníze by se v té době
daly pořídit 4 levné řadové domky z běžné nabídky radotínských stavebních
firem. Nešlo tedy o žádný luxus. Stavba však byla provedena fortelně a dobře
slouží i po 90 letech. Úprav se za tu dobu dočkala jen minimálně – v 90.
letech byl zbořen plot před kostelem a v nedávné době bylo stavebně
upraveno patro modlitebny. Jinak se čas od času měnila jen výmalba a výzdoba
hlavního sálu, vždy v charakteristické evangelické prostotě..
Získání
vlastního "příbytku" zpětně vedlo ke znásobení veřejné i duchovní činnosti
sboru, a v souvislosti s tím k dalšímu růstu počtu členů církve.
V roce 1938 jich je evidováno již 652 a tak se aktuálním tématem
dojednávání se smíchovským sborem stává povýšení radotínské kazatelské stanice
na tzv. filiální sbor, který by již byl – s výjimkou duchovní supervize –
na Smíchově nezávislým. Což ale znamenalo i povinnost materiálně zabezpečit
vlastního faráře. V této věci významně pomohl dar Jindřicha Křikavy,
ředitele pražské burzy, který místnímu sboru věnoval již v roce 1936 svůj
radotínský dům čp. 179 v ulici Matějovského (tehdy Resslově) pro
vybudování fary. Šlo přitom tak trochu o vydírání, neboť p. Křikava svůj dar
podmínil tím, že příjemcem bude právě sbor v Radotíně. Snad i to
"obměkčilo¨" smíchovské, a k 2. listopadu 1938 je zde skutečně filiální sbor
zřízen. A krátce na to nastupuje v Radotíně i první stálý duchovní, vikář
JUDr. Miloslav Horák. Jím ostatně začíná řada radotínských vikářů a farářů
významných nejen v regionálním měřítku.
Miloslav Horák v Radotíně působil jen něco přes rok. Po odsloužení mše na Boží
hod Vánoční v roce 1939 mizí – aby se 25. dubna 1940 objevil (po dobrodružném
útěku z Protektorátu přes Slovensko, Maďarsko a Jugoslávii)
v Marseille u odvodové komise čs. zahraničního vojska, aby se jako záložní
důstojník přihlásil do služby. Po roce 1944 o něm zprávy mizí, jeho osudy tedy
mohou být lákavým tématem pro další badatele
.
Dalším
duchovním v Radotíně byl ustaven Jiří Ruml, který zde v roce 1940
nastoupil – ve věku 25 let – jako vikář a působil zde dva roky. Za něj se
podařilo dovršit úplné organizační osamostatnění radotínského sboru, a to
k 11. listopadu 1940. Jiří Ruml ve svém pozdějším působení prošel několika farami
a na Vysočině se stal oblastním představeným církve, hlavně se však od roku 1961
významně podílel na vzniku ekumenického překladu Bible. Zemřel v roce
2002. Jeho syn Joel se stal také významným duchovním, v letech 2003 až
2015 zastával pozici nejvyššího představitele ČCE, tzv. synodního seniora.
Nejdéle
souvisle působícím farářem v Radotíně byl Jan Vejnar. Nastoupil
v závěru roku 1941 a Radotín byl donucen opustit v roce 1960. Ačkoli
působil v nejtěžších letech nacistické a později komunistické totality, přivedl místní sbor k rozkvětu. Na začátku 40. let celkový počet farníků
přesáhl 1000 duší a radotínská fara se stala mateřskou pro kazatelské stanice
v Řevnicích a Zbraslavi. V roce 1945 k nim přibyly ještě
Černošice a Dobřichovice. Významnou se stala činnost tzv. sociálního odboru,
určeného na pomoc osobám ve hmotné nouzi. Tíživý čas 2. světové války jakoby
posiloval pospolitost, průměrná účast na mších činila (dnes stěží
představitelných) 110 i více osob a rostl i počet dalších kulturních a
společenských aktivit i jejich význam pro zachování ducha odporu v obci.
Ostatně mezi evangelíky bylo dost těch, kteří přistoupili i k odporu
aktivnímu – za všechny stačí jmenovat třeba Jaroslava Matějovského.
A
pokud se někomu za války zdálo, že nemůže být hůř, bohužel se mýlil.
Komunistický režim 50. let nejen "zvyšoval disciplínu" farářů hrozbou odebrání
tzv. státního souhlasu (v Radotíně se ho dočkali všichni faráři – což lze dnes
paradoxně chápat jako jejich "značku kvality"), ale kladl překážky i pro
veškeré veřejné projevy církve a v neposlední řadě vyvíjel tlak na samotné
farníky, aby církev – např. v zájmu své kariéry – opustili. I za těchto
podmínek zůstával radotínský sbor ČCE ostrůvkem relativní svobody.
V konečném důsledku s neblahými důsledky pro samotného faráře. V
archívu ČCE jsou zachovány přípisy církevního tajemníka ONV Praha – jih,
v němž faráři "radí" vyzvednout v kázáních úlohu dělnické třídy nebo
brojit proti imperialismu. Rady zřejmě nepadaly na úrodnou půdu a tak byl farář
Vejnar k 9. březnu 1960, po takřka 20 letech služby v Radotíně, zbaven
státního souhlasu, a tím i zaměstnání. V době jeho nuceného odchodu však
měl sbor stále ještě na 850 členů, z toho v samotném Radotíně 337 .
Dalším
farářem radotínského sboru se stal Mgr. Miroslav Heryán, který v Radotíně
sloužil dokonce dvakrát, jednou v letech 1960 až 1971 a pak mezi léty 1978
až 1994. Šlo o člověka takřka renesančního záběru, psal básně, podílel se také
na ekumenickém překladu Bible, byl pedagogem, skladatelem písní. A přitom
nezanedbával svůj sbor, sám duší sportovec podporoval zejména práci
s mládeží. Zdůrazňoval také ekumenický přesah víry - známé jsou
v této souvislosti jeho ekumenické semináře v 80. letech. Dá se říci,
že z jeho lidského i duchovního odkazu žije evangelický sbor
v Radotíně v nemalé míře dodnes.
V mezidobí,
kdy byl Mgr. Heryán "převelen" v 70. letech do Brna, sloužil
v Radotíně po necelé 4 roky jako farář Milan Balabán. Nedávno (2019)
zesnulý disident a chartista se po roce 1990 stal profesorem na Evangelické
teologické fakultě. Před tím ovšem pracoval jako kotelník, neboť jiná práce mu
byla po odebrání státního souhlasu k duchovní službě zapovězena. Smutným
paradoxem je, že ono zrušení státního souhlasu ho zastihlo právě
v Radotíně
.
Ovšem
nejen faráři živ je evangelický sbor, ba ani ne především. ČCE představovala
v Radotíně vždy komunitu menšinovou, zřídka kdy přesahujících 5% úhrnu
obyvatel. Prostřednictvím svých členů v obci však i tak "vyryla hlubokou
brázdu". Některá jména už byla zmíněna (Matějovský, Kříž), jiná by mohla
následovat, např. Ing. Vladislav Šimáček (technik – výzkumník a starosta Sokola), hudebník
a divadelník Miloš Táborský, bývalý místostarosta Doc. Dr. Ing. František Vláčil, CSc., MUDr. Miroslav
Dlouhý (autor četných článků a přednášek o historii Radotína).
.
Z úhrnného
počtu 88 význačných osobností Radotína, jejichž medailony zpracovala místní Letopisecká
komise, jich 17, čili jedna pětina, má v té či oné míře "evangelické
kořeny". A není to náhoda. Služba bližnímu a služba obci byla a je věrným
průvodcem evangelické víry.
.
A
dnešek? Sbor se sídlem v ulici Na Betonce je nedílnou součástí Radotína,
jeho života, radostí i problémů. Má zajímavou minulost, s níž plánuje
v tomto jubilejním roce seznámit veřejnost prostřednictvím akcí jak ve
vlastním kostele, tak v Koruně (sledujte vývěsky!). A má samozřejmě i své
trvalé duchovní poslání, vepsané ostatně už 90 let na štítě kostela: "My kážeme
Krista". K evangelické církvi se v současnosti v Radotíně hlásí podobný
počet osob jako před sto lety, tedy necelých 100 věřících. Není to mnoho, ale
světlo evangelia stále svítí .