Radotínské letiště
Jiří Bárta napsal článek o starém letišti Radotín - Zbraslav
Na dohled
od Radotína, vzdušnou čarou asi na půl cesty k zbraslavskému zámku, se v ploché
říční nivě nacházelo staré letiště zvané Radotín-Zbraslav. Někdy se opačně označovalo
jako Letiště Zbraslav-Radotín, ale také vyloženě jako Radotínské letiště, protože
to k nám bylo o něco blíž.
Touha lidí létat se v
blízkém okolí objevovala již před více než sto lety. Prvními průkopníky byli
balónoví letci. Největší zájem si však nakonec vysloužila letadla. Slavný den
nastal 28. prosince 1909 v sousední Chuchli. Dvouplošník francouzského inženýra
L. J. Gauberta se před 40 tisíci nedočkavými diváky vznesl z rozbláceného
povrchu dostihového závodiště.
Brzy na tento úspěch
navázali další odvážlivci. Následovníkem Gauberta byl známý automobilový
závodník a konstruktér firmy Laurin & Klement Otto Hieronymus. Do Chuchle
si přivezl vlastní letoun a 4. dubna 1910 se před očima pražské honorace, novinářů
i dychtivé veřejnosti odlepil od země. Jeho let bohužel nedopadl nejlépe,
jelikož se vlivem větru zřítil na přihlížejícího knížete Lobkovice a reportéra
Kalvu, kteří se zachránili jen duchapřítomným uskočením.
Vrcholem této pionýrské
letecké éry se stal legendární let Jana Kašpara. V letounu typu Blériot
odstartoval v květnu 1911 časně ráno z Pardubic a po letu nad zamlženou
krajinou přiletěl nad Prahu. Obkroužil Hradčany a podél Vltavy dorazil k
Lahovicím, kde šťastně přistál v 7 hodin 45 minut poblíž Waltrových zahrad na
pozemcích Cyrila Bartoně. Jednu hodinu třicet dvě minuty trvajícím letem se
významně zapsal do historie letectví.
Své prvenství potvrdil ještě
téhož roku, když 6. prosince se svým kolegou a bratrancem Emilem Čihákem přeletěli
každý na svém stroji z Mělníka a po dramatickém letu dosedli na chuchelském
závodišti.
Po vzniku Československé
republiky bylo jedním ze státem podporovaných odvětví letectví a nadšenců do
létání přibývalo. V údolí mezi Radotínem a Zbraslaví se začali objevovat
plachtaři neboli piloti kluzáků.
Pro své letecké pokusy si
nejprve vybrali svah na zbraslavských Baních. Z něj se nechávali pomocí
gumového lana vystřelovat směrem k Radotínu. Odvážné a úspěšné pokusy měly za
následek konání leteckých závodů. V červnu 1923 se zde konala První národní
soutěž bezmotorových letadel Aeroklubu Republiky československé. Došlo při ní k
rekordnímu letu na stroji Můra továrny Aero, který trval 54 sekund a měřil 570
metrů. Celou soutěž sledovaly davy nadšených diváků i obyvatelé okolních obcí.
V roce 1927
se konalo vojenské letecké cvičení na ploše uprostřed údolí mezi Radotínem a
Zbraslaví. Drážní kniha železniční stanice Radotín k tomu uvádí: "V rámci
letošních manévrů v září bylo konáno v nejbližším okolí Radotína cvičení
leteckého pluku č. 1. Část výzbroje byla zaslána z Lysé n. Labem a z Vysočan
drahou do naší stanice, kdež byla vojíny leteckého pluku skládána a odvážena
automobily na letiště. Oživlo tedy naše nádraží na krátký čas také příslušníky
branné moci. Letiště bylo zřízeno na poli mezi silnicí vedoucí na Zbraslav a
řekou Berounkou. Letadla konající službu pozorovatelskou kroužila často nad
naší stanicí buď jednotlivě, aneb jednalo-li se o službu útočnou, i ve
skupinách. Akrobacie některých letců budila zasloužený zájem radotínského
obyvatelstva."
Letci
patrně využívali letouny značek Letov, Aero nebo Avia. Standardním stíhacím
letounem byla tehdy Avia BH-21, vyráběná právě v továrně ve Vysočanech, jejíž
konstrukce dovolovala i řadovým pilotům nacvičovat akrobacii.
V
souvislosti s letectvím a rokem 1927 se k Radotínu váže ještě jedna zajímavost.
Do kin byl uveden film Slavia L-Brox (Románek letcův), který měl přístupnou
formou popularizovat vojenské letectví. Vznikl péčí Masarykovy letecké ligy a
Ministerstva národní obrany. Ve filmu je mnoho leteckých záběrů a několik
vzácných filmových políček zachycuje i Radotín. Při průletu vidí diváci centrum
obce, kostel, kouřící cementárnu a okolí. Těchto pár vteřin je možné vidět i v
sestřihu na YouTube kanálu Letopisecké komise Radotín.
Další
zaznamenaná historie letectví v Radotíně se váže až k letům po druhé světové
válce. V té době opět rostl zájem o létání mezi běžnými lidmi. Zakládaly se
aerokluby, stavěly a sháněly se letouny a vhodné plochy k létání.
Starší
plochy na zbraslavských Baních a na Točné už nedostačovaly nárokům plachtařů, kteří
proto zamířili do lokality mezi Zbraslaví a Radotínem. Končilo navíc vzlétání
strojů ze svahu pomocí gumy, protože se přecházelo na výkonnější navijáky.
Později se ke slovu dostalo tažení kluzáků za motorovým letadlem, zlepšila se
rovněž znalost termiky a vzestupných proudů vzduchu.
Když tedy
byly Baně zastaralé a Točná praskala ve švech, mohlo nové letiště vzniknout
na místě poblíž Berounky. Pro občany okolních obcí to znamenalo atraktivní
podívanou. Letci na svých větroních přelétávali údolím nad jejich hlavami,
obkružovali komíny radotínské cementárny, stroje šuměly a hvízdaly při
prudkém stoupání a klesání. Zdejší krajina je pro bezmotorové létání vhodná.
Zejména svah táhnoucí se mezi Radotínem a Černošicemi poskytuje příležitost k
dlouhým letům.
Na letišti
vznikl hangár, klubovna a celé zázemí pro údržbu strojů. Nejdříve k nim patřily
po válce ukořistěné německé školní kluzáky SG-38 Schulgleiter. Později se přidaly
letouny československé konstrukce – Krajánek či Šohaj. Aeroklub míval až 120 členů.
Zajímavostí je, že na radotínském letišti probíhalo v roce 1951 testování československého
prototypu vrtulníku XE-II.
V roce 1952
došlo ke sloučení radotínského letiště s Točnou a bezmotorové létání se přesunulo
na protější kopec. Do Radotína se naopak přestěhovalo motorové letectvo.
Vznikl Dobrovolný svaz lidového letectví DOSLET a na zdejším letišti probíhal
výcvik pilotů. Od té doby nebe nad údolím Berounky vrčelo motory Zlínů Z-381.
Zanedlouho
však přišel konec létání v Radotíně. V roce 1955 bylo letiště zrušeno a letci
se přestěhovali ke Kladnu. Radotínské letiště vychovalo za svou krátkou dobu
spoustu dobrých pilotů, ať už bezmotorového, či motorového létání, a bylo
potěchou pro přihlížející obyvatele okolních obcí.
Poděkování:
Autor článku děkuje panu Jaroslavu Alexandrovovi z Chuchle, který je aktivním
pamětníkem létání na Radotínském letišti za osobní vzpomínky a poskytnutí
cenných materiálů. Dále pánům Mirkovi Macků a Milanu Dubskému z Modelklubu
Lipence za radu a poskytnutí materiálů.
Zdroje:
- Zbraslavské noviny, září 1982, článek "Z
historie létání u soutoku dvou řek" Jana Brskovského a Oldřicha Soukupa
- Článek
"Počátky sportovního létání na Zbraslavi" Petra Charouska z webu MČ Praha
Zbraslav
- Archiv
Jaroslava Alexandrova
- Archiv
Letopisecké komise Radotín