Školství v Radotíně
Historií radotínských škol nás 29. května 2008 v sále U Koruny provedla Ing. Andrea Gruberová
Za zakladatele školství je možno považovat řád sv. Benedikta narozeného r. 480 (tato západní řehole vynikala ve školství již v 6. - 9. století na západě, u nás máme první zprávy r. 973 z kláštera Jana Kř. v Děvíně rovněž Benediktinského, z něhož pocházel první biskup Dětmar, jako druhý sv. Vojtěch, z rodu Slavníkovců). První klášter tohoto řádu byl založený v Kostelci u Plzně, teprve po něm v Praze - Břevnově. V zakládací listině kláštera Břevnovského je v roce 993 zmiňován poprvé Radotín, a sice desátkem z přívozu v Radotíně, který se zde nacházel.
Pozn. (z historie je nám sice známa škola na Budči, kterou měl již sv. Václav - český kníže již v létech kolem r. 920 absolvoval - tato pochopitelně sloužila jen knížecímu účelu).
Stejně jako o Benediktinech, tvrdí se také o mniších Cistercienských, že velmi záhy se věnovali cvičení mládeže, zakládajíce na svých statcích vedle chrámů také školy, se v klášteřích pak vyšší studia formou tenkráte obvyklou pěstujíce.
O počátcích školství v Radotíně se můžeme jen dohadovat. Jediným pramenem je Kronika zbraslavská, kde jsou dochované zprávy z let 1316 - 38 od tehdejšího Cistercienského opata Petra Žitavského o docházce některých dětí k učení do zbraslavského kláštera.
Vedle škol klášterních, které byly určeny především pro potřeby církevní, byly později zakládány také školy při farních kostelech, přístupné mládeži širších kruhů. Pánem školy byl farář a dosazoval na ni učitele, kteří většinou byli stavu duchovního, někdy pak i lidé světští. Byla-li tehdy škola i při radotínské faře, nelze s určitostí tvrdit, neboť se nedochovaly o tom žádné zprávy.
První zmínka o "kantořích" radotínských je kolem roku 1715 ve starých materiálech třebotovské fary. Ve farní matrice Třebotovské jsou jmenováni jako první radotínští kantoři Martin Tichý (1715 - 20), Jan Hráza (1720 - 48), Jiří Jůra (1748 - 51) atd. Kantor byl v té době i kostelníkem. Zvláštní budova v této době na vyučování nebyla. Učitel bydlel v tzv. zádušní chalupě, která stála od r. 1684 v blízkosti kostela, na dvoře dnešního MÚ. Tato chalupa měla jednu místnost rozměrů cca. 8 x 6 m, kde učitel bydlel i vyučoval. V 70. letech 18. století dostává tato chalupa popisné číslo 23. V tomto prostoru vyučoval učitel svěřené žáky v době 1715 až do roku 1820.
Když pak již tato místnost pro 15 až 20 dětí nedostačovala, byla učitelova chalupa rozšířena přístavbou dvou místností pro učitele a dřívější jeho byt proměněn v učebnu a chalupa vznostně nazvaná "školou". Celá chalupa po zvětšení měla rozměry cca 22 x 6 m, a byla pokryta šindely.
Pro stále rostoucí počet žactva nestačila postupně kapacita této školy. Hlavními důvody bylo jednak zvýšení povinné školní docházky ze šesti let na osm a také zvyšující se počet obyvatel Radotína a přiškolených obcí. Také na zádušní chalupu působil zub času tak zhoubně, že v r. 1858 vypadala jako nejbídnější chatrč. Teprve v tomto roce se uvažovalo o postavení školy nové. Tehdejší patronka školy kněžna Öttingen z Wallersteinu - manželka majitele panství - byla ochotna za přispění obce školu postavit. Zástupci obce na tento návrh nepřistoupili a vyjednávání o stavbě školy tím skončilo. A tak pro netečnost a malou prozíravost obce, pro nezájem zbraslavského okresu, se v této "středověké morně" učilo až do roku 1871. Pro sešlost tohoto domku, musí se v tomto roce přikročit k improvisování a děti dochází od 2. října 1871 za učením do sálu postaveného hostince U Koruny a je z nařízení okresního hejtmana započato se stavbou nové školy (dnes budova MÚ). Roční pronájem sálu u Koruny přišel na 150 zlatých. Nejstarší radotínská škola byla zbourána až r. 1903, tzn. až po otevření školy další, ale nepředbíhejme.
V 70. letech 19. století, kdy je stavěna a postavena železnice, téměř současně cukrovar a cementárna, dochází k přílivu obyvatelstva a tím pochopitelně ku stoupajícímu počtu dětí.
Stavba nové školy započala na jaře r. 1872. Položení základního kamene bylo samozřejmě slavnostní, za přítomnosti ck. okresních starostů, hejtmana smíchovského, s velkou účastí občanů z Radotína a z okolí. Základní kámen posvětil páter Matěj Krotký z Třebotova 29. července 1872 a 15. září 1873 tedy za rok, se začalo učit v nové škole a učitel František Kotnauer dostal v nové škole hezký byt. Mimo radotínských dětí, dochází též děti z Dolních a Horních Černošic, jako již do předchozí první budovy, v pozdější době přibývají také děti z údolí z mlýnů a z Cikánky.
Stavba školy nebyla přerušena ani průtrží mračen a vydatnými dešti, které se přehnaly nad Radotínem od sobotního poledne 25. května 1872 až do neděle do rána. Přišla velká povodeň. Šlo o mimořádnou katastrofu, alespoň z tehdejšího měřítka. V povodí Berounky přišlo o život 237 osob a 200 domů bylo zničeno. První odhady byly vyčísleny částkou více než 7 miliony zlatých. Nejvíce byla postižena železnice. Protrženy byly železniční náspy, následkem podemletí jednoho pilíře, zřítila se železná konstrukce železničního mostu u Dolních Mokropes. Železniční provoz byl udržován mezi Prahou, Chuchlí, Radotínem a Mokropsy a zpět dvěma páry vlaků.
Celkově přišla nová škola na 14.000 zlatých, tato suma byla ale z okresních peněz.
Poněvadž stavba nové školní budovy nebyla včas dokončena, bylo povoleno prodloužení školních prázdnin do 15. září. Kolaudace byla provedena 12. září. V nové škole bylo 5 tříd, tělocvična se šatnou, sborovna a kabinet, byt řidícího učitele o 3 pokojích, byt školníka o jednom pokoji a kuchyni. V podzemí 3 sklepy.
Deska vsazená časně ráno před slavnostním otevřením školy vítá každého návštěvníka školy nápisem : Léta Páně 1901 dětem svým ku vzdělání rozumu, zušlechťování srdcí pro Boha, vlast a národ, dům tento zbudovala obec Radotínská.
Velký, slavný a dlouho vzpomínaný den pro Radotín přišel 15. září 1901. Otvírala se nová obecní škola a celá obec tím žila. Pro celý Radotín to byl velký, povznášející den. Slavnostní atmosféra zasáhla celou obec. Otevření školy se samozřejmě neobešlo bez svěcení školy, s bohoslužbami a volnou prohlídkou nové školy. Pro účastníky slavnosti to bylo celoživotním nezapomenutelným prožitkem.
Obec se výstavbou školy silně zadlužila a tak hledala jakékoliv cestičky k získání finančních příjmů. Pomoci měla nápojová dávka z piva, vína, lihovin, které se prodají nebo vyčerpají v obchodech či hostincích. Marně hostinští proti ní protestovali, členové zastupitelstva je přesvědčovali, že zavedení "pivního krejcaru", jak byla lidově nápojová dávka nazývána, neuškodí ani chuďasovi ani bohatému. Jinak obci a škole pomohl cukrovar půjčkou 8.000 k, škola dostala darem od soukromých osob vycpaná zvířata, od okresní školní rady knihy a obrazy, i rekruti z jejich "věnečku" dali pár korun.
V roce 1903 byl založen dámský odbor Sokola. První cvičení se konalo 30. srpna 1903 v tělocvičně nové školy. Za poskytnutí školní tělocvičny věnoval SOKOL nové škole starší bradla. Ženy však cvičili pod vedením náčelníka Františka Nergla. To je ale živná půda pro předsudky a pochybnosti. Pan řidící Schmid dává ve školní radě zaprotokolovat, že "vzhledem k tomu, že cvičitelem je muž, se doporučuje, aby byla při cvičení žen přítomna některá starší místní dáma, která by byla jakousi záminkou pro udržení dobré pověsti školy." Dámský odbor pro malou účast přestal v roce 1906 cvičit v tělocvičně školy a cvičí v sále U Koruny. V roce 1909 přechází Sokol s dorostem i členy opět do školní tělocvičny a na vlastní náklad pořídí elektrické osvětlení.
Přípisem okresní školní rady bylo škole oznámeno, že zemská školní rada výnosem povolila, aby zbraslavský rabín Brumel vyučoval israelské dítky z Radotína, Kosoře a Lochkova mojžíšskému náboženství v nové školní budově každou druhou neděli odpoledne. To narazilo na odpor radotínské školní rady a ta podala stížnost na ministerstvo školství. Náboženská židovská obec od požadavku ustoupila a děti z židovských rodin chodily k Alexandru Klepetářovi, který bydlel v Palaškovské chalupě - kam docházel rabín.
Učitel Jaroslav Holík absolvuje kurs kreslení pro učitele pokračovacích škol a navíc se stává správcem pokračovačky, jak se říkalo. Za rok od ustanovení výboru bylo 1. října 1907 v šest hodin večer zahájeno vyučování pokračovací školy. Vyučovali v ní učitelé radotínské školy a byla dvoutřídní.
Předsedou komise při zkouškách tovaryšských byl Bohumil Haman, jmenovaný do této funkce radotínským Společenstvem různých živností. Učilo se třikrát týdně, v úterý a v pátek od šesti do osmi hodin večer, v neděli od osmi do dvanácti.
Rok 1908 se vyznačoval mimořádně extrémním počasím. Dlouhé týdny veder a sucha, pak silné, ničící krupobití a když k uctění 60. výročí panování Františka Josefa mělo dojít 19. listopadu 1908 k sázení jubilejních lip před školou, slavnost se zatím odložila. 8. listopadu za silných mrazů zamrzla Berounka a když mrazy polevily, tak za sněžení se 21. listopadu slavnost uskutečnila. Převeliká slavnost plná četných projevů se uchýlila do tepla tělocvičny.
V roce 1911 Václav Schmid po čtyřiceti sedmi letech působení v učitelském povolání žádá o odchod do výslužby, kterého se již nedočkal. 10. března 1911 zemřel. Nahrazuje ho jako prozatímní ředitel Jaroslav Holík. Od 10. května 1911 je pak ustanoven definitivním řídícím učitelem Josef Krček, který se zasloužil mimo jiné o založení kroniky obce Radotína. V tomto roce se už učilo 361 žáků.
V témže roce, tedy r. 1911 je pokračovací škola rozšířena o třetí ročník s novými předměty: občanská nauka, technologie a nauka o motorech. Poslední dva předměty vyučoval ing. Václav Barfus, zaměstnavatel firmy Vindyš a spol.
Začátkem prosince r. 1911 zasáhla školu epidemie záškrtu a spály. Třídy byly desinfikovány parami formaldehydu.
Těsně před začátkem 1. světové války byla zřízena ve škole pátá postupná třída, to znamenalo, že do první až třetí třídy se chodilo jeden rok, 4. ročník byl dvouletý a 5. ročník tříletý. Jakmile někdo dosáhl věku 14 let, ze školy odešel. Školu navštěvovalo již 400 dětí.
Těžké roky prožívali naši občané ve válečných letech 1914-18. Ve mně nejvíce zakořenila vzpomínka mé babičky, která říkávala, že během války byla taková bída, že její maminka posílala staršího bratra do zahrady natrhat ovoce místo oběda. Znovu běh školy ožil po válce. 7. prosince 1921 byla zřízena měšťanská škola, o které povíme později.
Ale vraťme se k obecné škole. Ta měla v těchto letech 250 žáků ve druhých až čtvrtých třídách. Zajímavostí bylo vyučování českého jazyka. Věnovalo se 4 hodiny týdně mluvnici, 3 hodiny čtení a 1 hodina slohu.
1. září 1929 došlo ke změně správy školy. Byly odděleny správy měšťanské a obecné školy. Přibyli noví učitelé František Rak, Přemysl Král, Rudolf Pešina, Marie Kváčová a Adolf Šenk. Řídícím učitelem se stal Jaroslav Holík. A byly zřízeny 4 definitní třídy. Učilo se podle rozvrhu pětitřídní obecné školy s pěti školními léty a na ně navazovala 3 léta měšťanské školy. Pro velký počet dětí a nedostatek místa ve školní budově obecné školy, byly umístěny třídy i v nově postavené škole měšťanské.
Nedostatek místa v jednopatrové budově začal být opět kritický. proto bylo v r. 1931 přes prázdniny přistavěno druhé patro. Nástavbu školní budovy nařídil Okresní školní výbor Praha-venkov místní školní radě v Radotíně dne 15. 1. 1931 z důvodu předpokládaných přírůstků žactva, pro které dosavadní třídy nebudou dostačovat. Obec byla povinna (dle zákona z r. 1873) školní budovu zřizovat a udržovat. Vypsala ihned soutěž na provedení nástavby (ofertní řízení) a projednala opatření finančních prostředků. Z fondu po elektrifikaci obce uvolněno 135.000 Kč a od Okresní záložny hospodářské na Zbraslavi vypůjčeno 150.000 Kč na 7% úrok. Provedení nástavby bylo zadáno staviteli Bohuslavu Kubánkovi za 363.797 Kč. Stavba povolena 29.dubna 1931 a zahájena v polovině června a kolaudována 4. září 1931. Tak rychle se tehdy úřadovalo, projektovalo a hlavně stavělo.
Ve školním roce 1930/31 byly školám vydány "normální osnovy učebné". Školám bylo zároveň nařízeno Zemskou školní radou, aby vypracovaly pro svoje účely osnovy postavené na místní podmínky, a to podrobně po měsících. To pak musel schválit okresní školní výbor. Pozor. Mluvíme stále o první republice.
V roce 1932/33 měla již škola 433 žáků a 11 tříd.
Od školního roku 1950/51 se začíná psát historie žákovských knížek. V tomtéž roce se staly povinné závěrečné zkoušky žactva středních škol, tzn. 8. třída.
V letech 1951 až 1953 byl ředitelem školy Jaroslav Říha a na školu nastoupily další mladé učitelky, Milena Pecharová, Květa Štíbrová a Božena Radiměřská. V této době se komunistický režim snažil o zrušení Ježíška a nastolení školní jídelnaDědy Mráze. Naštěstí neúspěšně.
24.dubna 1953 se usneslo Národní shromáždění ČSR na zákoně o nové školské reformě, kterou se naše školství bohužel přiblížilo svému vzoru, sovětské škole. Nový školský zákon vstoupil v platnost následujícím školním rokem. Byl vydán nový školský zákon, který uzákonil osmiletou povinnou školní docházku. Základním typem školy se stává osmiletá základní škola a vedle ní vzniká ještě jedenáctiletá střední škola, která je zakončena maturitou. Tato změna se projevila i v Radotíně. Střední a národní škola byly opět sloučeny pod jednu správu a zřízena byla jedna jedenáctiletka. Ředitelem byl jmenován Miroslav Lebeda a začíná se psát historie radotínského gymnázia. Radotín se tak stal školským střediskem celého okresu Praha - jih, do jedenáctiletky dojížděli žáci z Poberouní a ze Zbraslavi. Učitelský sbor se ustálil na 25 pedagozích a vyučoval 840 žáků. Proto bylo započato opět se střídavým vyučováním. 1.ledna 1958 byla dána do provozu moderní školní jídelna, mezi budovami škol. V roce 1962/63 vyučovalo se 1089 žáků.
Ve výchovné práci učitelskému sboru "pomáhaly" tehdejší organizace : SRPŠ na ZDŠ, SRPŠ na SVVŠ, nová škola 1970skupinová rada pionýrské organizace a školní výbor ČSM.
1. února 1965 došlo k opětnému definitivnímu rozdělení správy obou škol. Ředitelem ZDŠ se stal Jaroslav Sláma a učilo se zde 858 žáků. Obě školy využívaly stejné prostory, které byly v majetku MNV. Rozdělením škol nenastalo žádné zlepšení, I. stupeň ZDŠ se stále vyučovalo na směny a žáci II. stupně se studenty SVVŠ přecházeli z budovy do budovy. Takto to trvalo až do otevření nové školní budovy ZDŠ, které jsme se dočkali v roce 1969, kdy byla stavba areálu dokončena. V hlavní budově byly učebny pro II. stupeň, učebny matematiky, fyziky, chemie, přírodopisu, kreslírna, školní dílny a kuchyňka a nové školní tělocvičny. V samostatném pavilonu vznikla moderní školní jídelna a nad ní školní družina.